Szczegóły grantu

GO-069

2023-02-06

2025-02-06

Automatyczne sprawdzanie prac studentów

mgr Łukasz Szeremeta

Od lat na wybranych zajęciach wykorzystuję automatyczne sprawdzanie rozwiązań studentów. Studenci mają gotowe środowisko do pracy w przeglądarce, z zaawansowanym edytorem i kolorowaniem składni. Po wpisaniu rozwiązania i kliknięciu przycisku, studenci mogą błyskawicznie sprawdzić swoje rozwiązanie. Uzyskują oni natychmiastową informację zwrotną co zostało zrobione dobrze, a co wymaga poprawy, wraz dodatkowymi danymi pozwalającymi namierzyć problem. W razie potrzeby, student może ponownie sprawdzić poprawione rozwiązanie. Takie podejście ma wiele zalet, między innymi: 1. Maksymalnie obiektywne ocenianie - studenci tworzą rozwiązanie na podstawie jasnych, wskazanych w poleceniu wymagań. Następnie każde rozwiązanie sprawdzane jest dokładnie tak samo, wedle tych samych kryteriów, eliminując błąd ludzki. 2. Gotowe do pracy środowisko działające w przeglądarce z wygodnym, rozbudowanym edytorem - nie ma konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania, można pracować na dowolnym urządzeniu z przeglądarką i internetem, o dowolnej porze. 3. Błyskawiczna informacja zwrotna - student od razu uzyskuje przejrzystą informację zwrotną, widzi, co jest poprawne, a co należy poprawić. Oprócz tego ma do dyspozycji dodatkowe informacje pozwalające namierzyć problem. Przyśpiesza to proces uczenia się i weryfikacji efektów uczenia się. 4. Możliwość poprawy rozwiązania - jeśli rozwiązanie jest niepoprawne, student może poprawić błędy i sprawdzić jeszcze raz. Popełnianie błędów i ich poprawianie to istotny element procesu uczenia się. 5. Bieżąca ocena postępów - punkty za poszczególne zadania naliczane są od razu. Student widzi swoje postępy na bieżąco, bez długiego czekania. 6. Brak jednego, poprawnego rozwiązania - studenci mogą wyzwolić swoją kreatywność i rozwiązać dany problem na wiele różnych sposobów. 7. Przejrzystość i pouczające powtórki - każdy etap oceniania jest zapisywany do późniejszego wglądu, a studenci mogą mieć bezpośredni dostęp do swoich wcześniejszych prac wraz z zaznaczonymi ewentualnymi błędami. Dodatkowo, po jakimś czasie, student może samodzielnie zobaczyć alternatywne rozwiązanie przygotowane przez prowadzącego. Student widzi szerszy kontekst, a problematyczne rozwiązania nie pozostają niewyjaśnione. Podczas sprawdzania własnych rozwiązań, można przeanalizować błędy, a także dowiedzieć się, jak można to było zrobić inaczej. Zasoby Uniwersyteckiego Centrum Obliczeniowego Uniwersytetu w Białymstoku będą wykorzystywane do testowania prac studentów wedle zadanych kryteriów. Jest to istotny element całego systemu.